פרטים עלי

התמונה שלי
Ramat gan, israel, Israel
babyz היא חנות מקוונת ורשת חנויות למוצרי תינוקות. בbabyz יש את כל הציוד הכולל לגידול התינוק. כאן תמצאו, אוזן קשבת ומקור מידע לאמהות ולאבות www.babyz.co.il

7 ביולי 2009

מהי דולה ומה חשיבותה בלידה

מאת רונית קופליס
אחות מיילדת מוסמכת, מיילדת הוליסטית, בעלת בית מדרש למקצועות הלידה, מרפאה ומורת דרך ,מטפלת בטראומות לאחר לידה ומילדת אנשים אל חיים יפים יותר.
www.gayamakom.co.il

DOULA – דולה הוא השם הלועזי לתומכת אישה בשנת הלידה: הריון, לידה ואחרי לידה. השם נגזר מהמילה היוונית דולה שהיא שפחה- אישה העוזרת לבנות האצולה.
כיום במדינות המערב, מיוחס השם לנשים "מרפאות", המתמחות במשך שנה מחייהן בתחומים הסב לידתיים ובתחומי הריפוי ההוליסטי, לרווחת הנשים המטופלות על ידן. הדולה רוכשת ידע בכל הקשור להריון ולידה, בדרכים לסייע לנשים ההריוניות, לנשים בזמן לידה כמו גם בתמיכה באם לאחר הלידה. המידע בקורס מועבר ע"י רופאים, מיילדות ומנחות מובילות בתחומן. בנוסף עוברת הדולה בהכשרתה התפתחות אישית. העצמה לאישה שהיא. לאישה שחווה את הלידה שלה עצמה, עם כל לידה שהיא מלווה.

הדולה בהריון
ככל שהמדינה מפותחת יותר בתחומי הטכנולוגיה ( ישראל למשל ) מרובות בה בדיקות מעקב ההיריון. החל בבדיקות דם פשוטות וכלה בבדיקות חודרניות. סריקות הריון למשל, כמעט כל ביקור אצל הגניקולוג המחשיב עצמו ובעל המכשיר המשוכלל, מלווה בבדיקת אולטרא סאונד. האם זה תמים כמו שזה נראה או יש בצידו תופעות לוואי?. האם את חייבת לבצע את כולן או שלא מתאים לך? האם ברור לך מה הן הבדיקות ומה הן משקפות?. האם הפחד איתו יצאת מביקורך אצל הגניקולוג מוצדק? האם יש עוד זווית ראיה לדברים? מעקב הריון הוליסטי : מה באמת חשוב בהריון? איך מומלץ לחיות בהריון כדי שהחיים אחר-כך יהיו עוד יותר יפים? איך לתקשר עם תינוקך? איך לשחרר פחדים הנישאים עמך עוד מימי היותך ברחם אימך בהריון ? האם יתכן שתחזרי על חווית הלידה שאת מכירה מלידתך שלך? כמה השפעה יש מהסובבים אותך על לידתך? כמה החיבור שלך לאימך משפיע על צורת הלידה בה תלדי ?
כל אלו הן שאלות עליהן כשירה הדולה לענות ולכוון אותך לידע המלא . בנוסף תעבוד איתך הדולה על ההכנה ללידה: תעבדו יחד על תנועתיות נכונה בזמן הלידה,עיסויים, תדריך את בן זוגך בכלים לשימוש בלידה. והעיקר תהיה לך אוזן קשבת לכל תהייה, הנאה או מצוקה.

הדולה בלידה
לאחר שהכרתן ואתם מרגישים נינוחים לשאול כל שאלה את הדולה שלכם, אתם תשתפו אותה לאשר קורה אותך באותו רגע (כנראה) בו מתחילה הלידה ואינך בטוחה בזה. על פי שאלות מנחות, תדע הדולה להנחות את שעלייך לעשות וכמובן תשאל אותך אם רצונך שתגיע אלייך הביתה. יכול להיות שתרצי להיות עם אישך לבד באינטימיות המופלאה כשכל ההורמונים מציפים את גופך ותודעתך ואת אישך . יכול להיות שתרצו להישאר בבית כמה שאפשר יותר ולהגיע בלידה אקטיבית לחדר הלידה ולהיות שם כמה שפחות . יכול להיות שתרצי בדולה איתכם כי היא הנותנת לכם את הביטחון לעשות זאת. ויכול להיות שתרצו כבר לצאת לחדר הלידה ולפגוש את הדולה שם. הכול אפשרי ועוד. בכל בחירה שלכם תהיה שם הדולה לחזק אתכם, לעודד לתמוך. להקל על תחושות הלידה שלך בעזרת עיסויים, רפלקסולוגיה, שיאצו, על פי ראות עיניכן. שינויי תנוחה לקידום תהליך הלידה. ההורמונים המופרשים בזמן לידה גורמים לאישה רצון להסתגר בעצמה – כמו החתולה המסתתרת מפני צופים ומסתגרת במקום מחבוא ויולדת בו. כן האישה, ללא הפרעה, תפריש את הורמוני הלידה בצורה שוטפת וזורמת יותר ובכך תקדם את תהליך הלידה ביתר קלות וזרימה. כשיכולת החישה מחודדת, יכולה הדולה להעניק סיוע גם ללא בקשתה של האישה במקום ובזמן הנכון ולהאיר את תשומת לב בן הזוג לאיכויות הנדרשות לקידום תהליך הלידה. גם בנושא זה מתפתחת הדולה בקורס הדולות: קריאת האישה גם ללא השפה הוורבלית- ללא הדיבור, עליה לפתח את אותן אינטואיציות, אותם רגישויות קליטה שניחנה בהן כל אישה.
לפעמים תיעזר הדולה בצמחים, פרחי באך, שמנים ארומאטיים או הומיאופתיה – במקרה והלידה נתקעת. הדולה תשרת אתכם / אותך היולדת באהבה ונתינה אין סופית.
הדולה תהיה אתך משך הלידה וכשתינוקך מגיח אל חייך תהיה שם הדולה לחבק את שלושתכם. פעמים נכון יהיה עבורכם כי בשלב זה של אינטימיות וחיבור ראשוני תעזוב הדולה את החדר ותמתין בחוץ. אחרי הכול המסע הוא שלכם משפחה יקרה.
מיד עם יציאת התינוק, מתחיל השלב השלישי של הלידה. מרגע זה כולם ממתינים ללידתה של השליה. יעבור זמן עד שתתנתק השליה אף היא מהרחם ותצא החוצה. בינתיים תוכלי להתחיל להניק את תינוקך או להתרגש מלספור את אצבעות ידיו ורגליו, להתרגש מהדמיון שלו לאבא וכו' וכו' .
לקלוט שמשהו עצום קרה כאן ואינך מבינה עדיין מה הוא, מלבד זה שגוש חם ורטוב והכי מתוק בעולם כולו, שוכב על בטנך / חזך. אישה יקרה לאחר צאת השליה ואמירת מזל טוב מפי המיילדת ,מתחיל השלב הרביעי של הלידה.

הדולה לאחר לידה
מזל טוב אימא ואבא. אז מה עושים עם זה עכשיו? בתרבויות קדומות האישה היולדת נתמכת ע"י נשות השבט, המשפחה המורחבת. אני שמחה לדעת שגם במחוזותינו ניתן לראות התארגנויות כאלה: שכנות המתארגנות במילוי המקרר באוכל, בהגעה לבית היולדת לכמה שעות ביום לתמיכה, לטיפול בילדים הקטנים,לטיפול במטלות הבית, בשיחת נשים שותפות לתהליכים דומים שחוו זה מכבר. אולם הן שייכות לקהילות מסוימות ולא נמצאות ברוב המקומות. עוד בטרם הגעת הביתה עדיין בחדר לידה, תדריך אותך הדולה להנקה, לשמירה על הגינה שלאחר לידה, לתחושות המציפות תדריך לטיפול בתפרים ( אין הכריח לחתוך חיתוך חיץ אך עדיין אנחנו רואים יותר מדי אפיזיוטומיות – על אפיזיוטומיה ומניעתה- במאמר אחר) ותניח לכם בשלב זה.
הדולה תבוא לבקר אותך בחדר היולדות או בבית ותיתן הדרכה באשר לתזונה, שמירת ההיגיינה, מה נכון ולא נכון בטיפול תינוק לאחר לידה. הדולה תמליץ על המשך מעקב ב"טיפת חלב".
הדולה פוסטפארטום- דולה לאחרי לידה, מתמחה בתקופה שאחריה. מרגע הלידה עד חצי שנה אחרי: ידע בחיסונים, בהתפתחות תינוקות, תזונת תינוקות,עיסוי תינוקות, הורמונים לאחר לידה אימהות אבהות – החיים עם תינוק בבית. הדולה יכולה להיות אותה דולה שליוותה אותך בהריון והלידה (מומלץ אם עברה את ההכשרה המתאימה). כאן משתנה צורת הנתינה שלה והיא יכולה להגיע החל מפגישה עד כמה מפגשים שתבחרי והחל בשעתיים וכלה במספר שעות משך היום.
נשים רבות בוחרות טיפול דולה לאחר לידה כמתנת לידה מהורים ( סבא וסבתא ) או חברים וכו' כיום כשהסבתות עדיין עובדות ומנהלות אורך חיים עצמאי מחוץ לבית, נותרות הרבה נשים לבד אחרי הלידה עם תהיות ומצוקות שלא תמיד באות לפיתרון . הדולה פוסטפארטום תעניק לך את החיבוק והתמיכה לה תזדקקי .

תהליך ההיקשרות
בארבעה מפגשים מובנים תלמדו שלושתכם או שתיכן אחת את השנייה. דרך שאלון, דרך שיחה, דרך מגע מפנק שאולי תחפצי בו. אל הדולה תגיעי דרך המלצת חברה, דרך אתר אינטרנט זה או אחר. תוכלי להזמין לך דולה בשנת הסטאז' שלה ואז העלות נמוכה מאד בעבור אותו סל. בהיקשרך לאתר זה תוכלי לקבל יעוץ מפי . תמיד אהיה זמינה לשאלות של הדולות הלומדות אצלי את המקצוע
בכל מצב מוכח ע"י מחקרים רבים וטובים כי היקשרות הדולה מקדמת את תוצאות הלידה לאם ולתינוק לפני בזמן ולאחרי הלידה.
זה מאמר ראשון מתוך קשר שייווצר בייננו כאן באתר זה. אתם מוזמנים להפנות שאלות לתהות ולהתבלבל בכתב על כל נושא בקשור בהריון ולידה .
בברכת לידה טובה, מעצימה ומהנה


מחקרים (אסופה מהם מגיע מירחון רפואי מחקרי יוקרתי ביותר) מראים כי בהשפעת הדולה, תהליך ההיריון הלידה והפוסטפארטום / תקופת אחרי הלידה, יעילים וזורמים יותר.
Childbirth (Cochrane Review). Hodnett, E.D. (2003) the Cochrane Library, Issue 3, 2003. Oxford: Update Software. Continuous support for women during childbirth (Cochrane Review). Hodnett, E.D, Gates, S, Hofmeyr, G.J, Sakala, C. (2003) the Cochrane Library, Issue 3, 2003. Oxford: Update Software. The obstetrical and postpartum benefits of continuous support during childbirth. Scott KD, Klaus PH, Klaus MH. J Womens Health Gend Based Med 1999 Dec;8(10):1257-64 Division of Public Health, County of Sonoma Department of Health Services, Santa Rosa, California 95404, USA.
בייביז - מוצרי תינוקות במחירים מדהימים

תגובה 1:

  1. מאמר אינפורמטיבי מאוד וכתוב בצורה טובה ומובנת קולחת ומהנה לקריאה.תבורכי!

    השבמחק